Vil du gerne slå igennem og komme forrest i kundernes bevidsthed? Så kan du med fordel læse hvor lille Tone of Voice guide her som hjælper dig med at styrke din brandidentitet.

Hvad er en Tone of Voice?

Hvis du tænker på et brand som en person, så er Tone of Voice en del af dets personlighed.  Er I unge, friske og uformelle med en humor, der går liiiige til grænsen? Eller er I mere formelle, elite, alvorlige og seriøse? Eller måske nærmere tjekkede, men approachable, imødekommende, men cool - og altid med et glimt i øjet?

Hvordan er jeres Tone of Voice?

Måske ved I præcis, hvordan I er – eller i hvert fald gerne vil opfattes. Men ved alle medarbejdere det? Hvad med praktikanten, der skriver content til jeres sociale kanaler? En dokumenteret strategi for jeres Tone of Voice kan være altafgørende for jeres brandimage – så keep reading!

En brandidentitet skal slå igennem

God virksomhedsbranding handler først og fremmest om at have en stærk og sikker brandidentitet. Identiteten er, hvad I udtrykker gennem jeres visuelle kommunikation og særligt jeres valg af sprog. Og sidstnævnte er, hvad vi i branchen kalder ‘Tone of Voice’ – og den er vigtig.

Hvilken identitet udtrykker I f.eks. i jeres eksterne kommunikation såsom reklamer? Passer det visuelle og sproget sammen? Tone of Voice i annoncer/reklamer er noget, der grundigt overvejes, og hvert et ord er ofte ændret flere gange for at nå frem til det helt perfekte udtryk, der stemmer overens med jeres brandidentitet. Det er en lang proces.

De sociale medier er dit talerør

Som vi alle ved, er de sociale medier vejen frem for online marketing. Det er en nem og billig måde at nå ud til et hav af potentielle kunder. Okay, det ved vi godt. Hvad vi skal forstå er, at modsat annoncegenren, så er tempoet et helt andet på de sociale medier.

Her har vi ikke tid til at fundere over hvert et ord, redigere, lave om, finpudse, genoverveje… nej. Det skal gå hurtigt - rigtig hurtigt, hvis vi vil bryde igennem sendefladen på de sociale medier og blive lagt mærke til.

Med de sociale medier er der nærmest ingen grænser for, hvor meget content vi hver dag kan sende ud til omverdenen igennem utallige kanaler som Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube – you name it. Hvis vi knækker koden, er der et kæmpe marketingmæssigt potentiale, der kun venter på at blive udnyttet.

Skil dig ud fra mængden...

Hvorfor Tone of Voice er særlig vigtig i forbindelse med SoMe marketing, er netop fordi vi sender enorme mængder content ud på daglig basis: Ord, billeder og videoer. Og vi skal altså sikre os, at sprogvalget i hvert et billede og hvert et ord stemmer overens med vores brandidentitet.

Bare fordi det er gratis marketing, betyder det ikke, at vi skal være sløsede med, hvad vi sender ud. Hver eneste post er nemlig stadig et udtryk for jeres brand identitet. Det er altså nødvendigt, at vi nytænker processen omkring ekstern kommunikation, når det gælder de sociale medier.

At finde jeres Tone of Voice, og holde fast i den, gør det langt nemmere at producere en masse content til jeres sociale kanaler - uden fare for at det ikke er i tråd med jeres brandidentitet. Not to mention, hænger det selvfølgelig også sammen med jeres interne kommunikation. Jo bedre I kan implementere jeres unikke Tone of Voice over hele linjen, jo mere sammenhængende vil jeres brandidentitet være. Det  – og faktisk hele jeres virksomhed – opfattes af både kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere (særligt nyansatte).

Find en rød tråd

Men hvordan gør vi så det i praksis? Hvordan finder vi vores Tone of voice og, vigtigst af alt, er den konsistent på alle vores touch points som berøre vores potentielle og nuværende kunder. Det er nemlig ikke kun på de sociale medier, vi skal holde vores Tone of Voice, men også på e-mailkorrespondancer, på hjemmesiden, i produkt/service beskrivelser, i telefonen, på bloggen og selvfølgelig i annoncer og reklamer.

Den bedste måde at sikre den røde tråd i jeres kommunikation er at skrive en Tone of Voice guide, som alle i virksomheden nemt kan følge. Det er nemlig ikke altid lige til at sætte ord på, hvordan vi sætter ord på vores virksomhed. Samtidig kan det at skrive guiden i sig selv sætte gang i nogle overvejelser omkring jeres brandidentitet, som I måske ikke har tænkt over før. Det kan på en måde også fungere som et slags virksomhedsmanifest: Hvem er vi, hvor vil vi hen, og hvordan kommunikerer vi dette bedst muligt, både internt og eksternt?

En guide til din Tone of Voice

Vi har lavet en lille guide til, hvordan du laver din egen Tone of Voice guide – nogle spørgsmål du reelt set bare skal tænke over og svare på. Du ved jo, hvordan du gerne vil have din virksomhed til at fremstå, så medmindre du selv står for al kommunikation i virksomheden, så er det vigtigt, at dine ansatte har en lige så klar ide om den som dig. På den måde slipper du også for at skulle proofreade ALT for at sikre et konsistent udtryk i kommunikationen.

Start med at skrive nogle ord på nedenstående spørgsmål:

  1. Hvad er dit brands vision, mission og værdier? Det er helt fundamentalt, men dette skal faktisk komme til udtryk i alle aspekter af dit brand, og hvordan det taler til dit publikum, er et afgørende aspekt.
  2. Hvad er the Tone of Voice på jeres mest populære content?

Kig på jeres allerede eksisterende content og analyser på, hvad der har fået bedst respons – og værst. Det giver et praj om, hvad jeres publikum foretrækker, og du vil derhen, hvor både dit brand og dit publikum taler samme sprog.

  1. Hvordan beskriver jeres kunder brandets personlighed?

Tag udgangspunkt i det, som jeres publikum allerede kan lide ved jeres kommunikation og byg videre på det. Måske I bliver overraskede? I kan nemt stille nogle enkle spørgsmål om kundeoplevelsen i en ”Tak fordi I valgte os” e-mail.

Få skrevet tingene ned...

  1. Lav en liste over Do’s and Don’ts i forskellige scenarier. Hvilke ord og fraser vil I helst undgå, og hvilke vil I gerne implementere i stedet? Herunder brug af Emojis, GIFs, memes og hashtags på de sociale medier.
  2. Lad os se på det visuelle. Hvilken typografi benytter I? Hvad er farvepaletten? Hvis I bruger stock billeder, er det vigtigt at beskrive, præcis hvilke typer I bruger (og hvilke I helst undgår). Gør det så konkret som muligt, da visuelle guidelines er langt mere ”up for interpretation”. Er der mennesker på billederne, er det et roligt eller gang-i-den udtryk, moderne eller analogt look, koldt/varmt etc. - you get the picture. Målet er, at få det hele til at spille sammen.
  3. Kog de ovenstående punkter ned i en persona, altså som om jeres brand var en person. Og beskriv så, hvordan den person ville tale i forskellige scenarier. Voice er context, og Tone er content. Tænk på dig selv: Du er dig, men du taler forskelligt til din mormor og din chef, samt når du giver instruktioner versus, når du sender en takke e-mail. Forestil dig så, hvordan brandets persona vil tale i forskellige sammenhænge. Find på konkrete eksempler - f.eks. salgstaler, respons til en utilfreds kunde, pressemeddelelse om produkt launch, et Instagram post etc. – og skriv dem ned i guiden!

Opsummering og konklusion

Okay, det burde nu være mere klart, hvad jeres Tone of Voice er, og måske I også er kommet nærmere på, hvem I er, og hvor I gerne vil hen. God lille øvelse, ikke? Nu kan I, gå post-amok på de sociale medier med let genkendeligt sprog og visuelt udtryk, uden at gamble med jeres brandimage. Held og lykke!

Big Smiles
SoYou — SoMe

Hvis du kunne bruge vores lille Tone of Voice guide så kan det være du også kan bruge nogle af vores andre små guides som f.eks.:
Instagram Hashtags guide – Sådan bruger du hashtags på din profil
Den ultimative guide til billeder til virksomhedens sociale medier 2019