Med den rigtige social media strategi og konsistent tilstedeværelse kan du øge dit brandkendskab, trafik til hjemmesiden og generere flere leads.
De sociale medier er en integreret del i enhver markedsføringsstrategi (det bør den i hvert fald være), men det kan være skræmmende eller ofte blive tidsrøver for små virksomhedsejere da mange af os reelt set ikke ved hvordan vi skal bruge de forskellige platforme. Men ikke desto mindre, så kan det at lære hvordan man succesfuldt markedsfører sig på de sociale medier, hjælpe dig med at øge salget alt imens du promoverer dit brand.
Du tror måske, at du skal hyre en influencer der har 40.000 følgere, eller bruge 30.000 om måneden på annoncering, men nej… Det behøves du ikke. Markedsføring på de sociale medier kan nemlig være en god og gratis (udover den tid du skal bruge) måde at nå flere mennesker på, på tværs af platforme og dermed øge brandkendskab, trafik til hjemmesiden og generere flere leads.
At være til stede på de sociale medier som virksomhed er et must i dag! Ikke bare fordi dine kunder forventer det, men også fordi det er et helt igennem fantastisk værktøj til at lære mere om din målgruppe og have mulighed for direkte kontakt med den enkelte, online. Ved at gøre aktivt brug af organisk markedsføring på de sociale medier, kan du lære din følgere bedre at kende og finde nye måde hvorpå du kan promovere og markedsføre dine produkter eller services.
Det medføre dog, at du virkelig skal investere og hold tråd i din social media strategi og det inkluderer en social media kalender og guidelines til det team (eller dig selv) der sidder med dine sociale medier så hele virksomheden er strømlignet.
De sociale medier har mange muligheder for nå flere potentielle kunder; det er kun op til dig at skabe engagerende content der giver disse mennesker lyst til at lære mere om din virksomhed og brand.
Heldigvis, så er markedsføring på de sociale medier ikke det der er allersværest at lære og det koster heller ikke så meget tid eller penge. Man skal dog være klar på løbende omstillinger fra de forskellige platforme da de ændrer deres algoritmer med jævne mellemrum. Det vigtigste er, at du lærer dine kunder at kende så du kan skabe engagerende content løbende. I dette blog indlæg vil du få best practise til hvordan du kan markedsføre dig organisk på de sociale medier. Vi kommer også med et par tips til dig der har et par kroner på kistebunden til allersidst.
Lad os komme i gang.
01 Sørg for at fordele dine ressourcer fornuftigt.
For små virksomheder med et begrænset antal penge og tid, så bliver det med posting på de sociale medier ofte overladt til den person der nu en gang er tilgængelig. Men social media management kræver unikke kompetencer som:
- Strategisk tænkning
- Organitoriske færdigheder
- Branding ekspertise
Hvis du ikke besidder det inhouse, så kan det kan få en ekstern social media manager på ofte betale sig. Men har du ikke penge til sådan en, så kan du måske investerer i kurser eller uddanne dig selv.
02 Etablér dit brand og æstetik
Når du har gjort op med dig selv om hvilke ressourcer du reelt set har til rådighed, så kan du officielt springe ind i at markedsføre dig på de sociale medier.
Måske har du allerede en visuel identitet, men ikke helt defineret hvordan den ser ud på de sociale medier. Det er det første du skal gøre, for som brand vil gerne være letgenkendelig og til at huske når potentielle kunder møder os på de sociale medier. Det betyder, at du skal sørge for, at dine posts er i tråd med hvem du er som brand og at de visuelt henvender sig til den målgruppe du gerne vil ramme.
Sørg for at dit logo er dit profilbillede på alle de sociale medier din virksomhed er på, og brug de farver du har valgt for dit brand i både profilbilledet, bannere og posts.
03 Lav indhold til hver kanal
Hver enkel sociale medie har dens egen måde at gøre tingene på. LinkedIn er fantastisk til at dele vidensdeling som blogposts, men du vil ikke nødvendig dele alt du smider på LinkedIn på Instagram. Her er en god tommelfingerregel når du skal vælge hvad du skal dele på de forskellige kanaler:
Facebook: Her kan du helt sikker godt dele blogposts, guides og mere salgsfremmende content, men det mere menneskelige indhold performer bare bedst! Brug Facebook til at vise teamet bag, kulturen, events og de forskellige sammenkomster. Er du enkeltmands virksomhed så kan det være netværksmøder, hvad du laver i dagligdagen o.l.
LinkedIn: Det her er den mest forretningsorienteret sociale platform, men det betyder ikke at man ikke kan være kreativ. Lav infografikker, lav uddannende indhold i forskellige formater, case stories og de små wins i hverdagen som f.eks. ny kunde om bord.
Instagram: Det hele handler om den visuelle del her. Del flotte billeder af kontoret og dine medarbejder, del flotte billeder af dit produkt med det helt rigtige lys, del grafiske posts der uddanner. Vigtigst: Det skal se flot ud!
TikTok: Den nye favorit for mange mellem 14-30 år er en platform der er værd at kigge på. Den sætter humor på tingene, og man kan være virkelig kreativ her. Del en sjov video med ofte stillede spørgsmål eller vis dine produkter på en lækker måde, lad dine medarbejdere tage over og vise hvem de er.
04 Vær konsistent med din posting
At få succes på de sociale medier handler i høj grad om at poste tiltalende, engagerende content konsistent. Det vil ikke bare gøre din virksomhed tilregnelig, men også gøre at du bliver top-of-mind hos dine potentielle kunder. Som sagt i indledningen, så ændrer de sociale medier løbende deres algoritmer, men det er poste konsistent holder ved i alle opdateringer. Ved at fokusere på konsistent, relevant content så viser du algoritmen at dine posts er værd at vise i forskellige newsfeeds og i sidste ende tiltrække følgere til din side.
05 Følg de rigtige konti
Det er vigtigt at følge de rigtige konti af 2 årsager:
- Så contentet i dit feed kan bruges som inspiration (fx hvis du er i marketing så fokuser på at følge andre i branchen og lignende, så du kan se hvad andre gør og holde vågent øje)
- Potentielle kunder, så de bliver opmærksomme på dig.
Ofte når vi begynder at følge en konto, så er der en chance for at de følger en tilbage og det kan også være med til at øge interaktionen på dine posts. Ved at følge andre i din branche så kan et såkaldt ”follow-back” lede til at de måske gendeler dit content og på den måde ryger du ud til et bredere publikum.
06 Interagér med dine følgere
Brugere på de sociale medier elsker at interagere med brands de kan lide og resultatet er at brands oplever fordele såsom:
- Social proof af virksomheden
- Større reach
- Boosted brandkendskab
- Omkostningseffektivitet
Muligheden for en høj ROI as gigantisk — 83% af kunder vægter kundeoplevelsen højt, og det inkluderer interaktioner på de sociale medier som gør, at virksomheder får deres publikum til at føle sig set og hørt og ikke mindst forstået. De sociale medier gør dig i stand til at monitorere samtaler i real-time og besvare spørgsmål og bekymringer fra dit publikum med det samme.
En virkelig god strategi er at bruge 1 time om dagen på at kommunikere med dit publikum på de sociale medier. Men er der nogle presserende bekymringer, så bør du altid tage dig tiden til at svare med det samme.
07 Gendel relevant og værdifuldt content
Lad vær med at være egoistisk på de sociale medier ved kun at dele dit eget content. Hvis du ikke allerede er tilmeldt ledere i din branches nyhedsbrev, så er det her et oplagt tidspunkt til at gøre det på. På den måde kan du løbende få værdifuldt content lige i indbakken. Det kan nemlig være at det er noget content der resonerer med dit brand og at dit publikum vil finde det værdifuldt, og så skal du selvfølgelig dele det på dine sociale medier hvor det giver mening.
Man kan også tage udsnit fra det og lave en karuselpost på Instagram. Uanset hvad så er det vigtigt at du tagger kilden og forfatteren.
Det kan også være at en af dine kunder har dit produkt på, og det skal da gendeles. Måske kan andre blive inspireret til hvordan man f.eks. kan style netop den trøje.
08 Brug platformenes features
Hver enkelt sociale medier har en række features som du bør udnytte. Hvad der gør disse features til et fantastisk værktøj er, at de giver dig mulighed for at dele content på en ny og måske lidt anderledes måde og nårh ja… Så kan platformene algoritmer også lide når vi bruger dem. Samtidig, så holder det også dit publikum til ilden og giver dig større chancer for direkte interaktioner med dem. Her er nogle af de features de forskellige platforme har:
Instagram:
- Stories
- Reels
- Live
Facebook:
- Grupper
- Live
LinkedIn:
- Pulse
- Events
- Job posts
- Meningsmålinger
I bund og grund så handler det om at lege med de forskellige platforme og se hvad der virker for dig. Ingen er blevet verdensmester efter at have prøvet én gang, så notér ned hvad gik godt, hvad gik skidt og prøv igen.
09 Post på de bedste tidspunkter på dagen
At skabe kvalitetscontent kan gøre at du kommer ud til flere mennesker og at du kan interagere med dit publikum, men hvis dit publikum ikke er aktive på de sociale medier når du poster, så er der en stor sandsynlighed for at de ikke vil se dit content.
Du kan se hvad tider dine følgere er online ved at kigge på dine social media analytics. De fleste social media management værktøjer tilbyder også indsigt i hvornår det er bedst at poste baseret på hvornår dine følgere typisk er online. Du kan også eksperimentere ved at poste på forskellige tidspunkter på dagen og se hvordan det påvirker dit engagement og reach.
BONUS
Har du lige ekstra på kistebunden, men ikke råd til at få en ekstern social media manager på, eller gøre brug af influencere, så vil jeg anbefale at du bruger lidt på at annoncering på de sociale medier. Det kan booste dit brandkendskab og gøre at du kommer ud til flere mennesker.
Du kan også partner op med influencere eller ledende figurer i din branche. Det kan hjælpe dig med at tage dine sociale medier til det næste niveau og det behøves ikke at koste penge. Nogle mindre influencere tager gerne imod produkter for reklame, men sørg for at validere hver eneste af dem og spørg dig selv hvad det er du gerne vil opnå ved at bruge dem.
Ikke desto mindre, så kan influencere hjælpe dig med at nå ud til flere og øge dit brandkendskab plus, det er rigtige mennesker og deres følgere (potentielle kunder for dig) har ofte tillid til dem og det kan du udnytte.
Fordelene ved markedsføring på de sociale medier
Alle små virksomhed bør investere i markedsføring på de sociale medier for at promoverer deres forretning og booste den online tilstedeværelse. Nogle af de fordele der ved at markedsføre sig på de sociale medier inkluderer:
- Omkostningseffektivt. Markedsføring og reklame på de sociale medier er ekstremt omkostningseffektivt i forhold til andre medier. Og hvis du kun poster organisk content så er det ofte kun din tid der koster.
- Større synlighed. At markedsføre sin forretning på de sociale medier gør at man kan komme ud til rigtig mange mennesker. Engagerende content har en chance for at blive delt som hjælper dig med din online synlighed.
- Booste brandkendskab. De sociale medier er et fantastisk værktøj til at øge brandkendskabet ved at booste den online synlighed. Hvis du dog vil udnytte de sociale medier til det fulde for at øge brandkendskabet, så overvej at lave nogle annoncer for at udvide din reach.
- Øge trafikken til din hjemmeside. Din markedsføring på de sociale medier driver of trafik tilbage til din hjemmeside hvor potentielle kunder kan downloade fx en e-bog eller købe dit produkt.
- Supportere kunder hurtigt. De sociale medier tillader dig at håndtere online kundeservice hurtigere og nemmere. Når nogle sender en direkte besked til dig på de sociale medier så kan du besvare personens spørgsmål i real-time og give dem et hurtigt svar der forbedre deres oplevelse med din virksomhed.
- Øget troværdighed. At poste engagerende og uddannende content kan øge din troværdighed og lade potentielle kunder vide at du er en de kan stole på og at du ved bedst indenfor dit fag.
Få de resultater du drømmer om på de sociale medier med SoYou SoMe
Nu hvor du har fået et indblik i hvordan du markedsfører din virksomhed effektivt på de sociale medier, så er du måske lidt mere selvsikker i hvordan den skal håndteres.
For hurtigt at opsummere: Sørg for at fordele og prioriter dine ressourcer, få defineret dit brand og den æstetik det skal have på de sociale medier, lav content til hver enkelt kanal så det passer til den specifikke platform, og vær konsistent med din posting! Sørg for at følge de rigtige konti og brug en time om dagen på at interagere med dine følgere – de vil elske det.
Husk at gendel det content der kan være relevant og værdifuldt for dit publikum og brug de forskellige mediers features. Det er poste på de rigtige tidspunkter kan også være en kæmpe faktor i det at få succes på de sociale medier, og har du en krone eller to så se evt. på om annoncering kunne være noget for dig for at nå endnu længere ud til potentielle kunder.
Hvis du ønsker at steppe op på din social media indsats og skabe de resultater du drømmer om så book et uforpligtende møde med os.