I uge 46 har vi to YouTubere i praktik. Sally og Thea. De har over 20k abbonenter på kanalen og i denne uge er de hos SoYou — SoMe for at lære, hvordan man arbejder professionelt med de sociale medier. Vi har udfordret dem med temaet "De sociale medier ifølge den næste generation" og hver dag i denne uge vil de komme med deres vinkler på de forskellige kanaler og hvordan virksomheder kan ramme denne højtflyvende og meget online generation.

Det kan være virkelig svært som virksomhed, at vide hvordan man rammer den rigtige målgruppe. 

 Vi har fået hjælp fra en masse fremmede, både voksne og børn, som vi har interviewet. Vi har spurgt dem om, hvad de bruger sociale medier til, og hvad de selv poster.

Er der forskel på unge og voksne på sociale medier?

Tidligere i dag var vi jo ude og interviewe både voksne og unge fremmede mennesker.

"Jeg bruger sociale medier til at se hvad mine venner laver derinde, og det jeg ligger op er bare sjove hyggelige ting som mine venner kan se. Jeg går ikke så meget op i at det skal være perfekt."

— Søren, voksen

Man kunne tydeligt se at de unge var enige med hinanden, og at de voksne var enige med hinanden. De unges svar var meget ens, fordi de stort alle sammen mener, at sociale medier er en kæmpe del, af deres hverdag. Hvor de voksne tænker mindre over det, og bruger det til at følge alle deres venner. I følge os, så er der kæmpe forskel på de unge og de voksne på sociale medier

De unges svar 

Blandt de unge vi interviewede tidligere, var der bred enighed om at sociale medier helt klart var et sted hvor de brugte deres tid, men det kom faktisk ikke rigtigt som nogen overraskelse for os.

Nogle svarede at de ikke brugte lige så meget tid på de sociale medier, som deres venner og veninder, mens en ung pige ved navn Josefine svarede med et grin, at hun nok brugte lidt for meget tid på at sidde og kigge på de sociale medier. Nogle sagde at de fik inspiration fra såkaldte influencers, mens andre mente at de havde fået nok af deres sponsoreret opslag og deres #reklame. For nogle lød som om at det var en god ting med de her sponsoreret opslag, for så får man øjnene op for nogle nye ting og produkter. Så vi kan konkludere at unge godt kan lide de sociale medier, nogle ting kan de lide bedre end andre, men sådan vil det jo altid være.   

"Hmm jeg skal lige hurtigt tænke mig om... Jeg går faktisk ret meget op i det, men ikke som nogle af de der meget kendte fra YouTube som næsten kun ligger sponsorerede ting op."

— Sana, ung

De voksnes svar

Det var tydeligt at se, at de voksne også var ret enige i deres svar. De fleste mente at sociale medier var der de kunne ligge personlige ting ud, og derefter dele det med deres venner.

De var også enige om at det er der de finder en masse sjove opslag, og sender det til deres venner. Det er ifølge os meget langt væk fra, hvad de unge  svarede.

Hvordan får virksomheder disse mennesker interesse

Hvis virksomheder skal ramme de helt rigtige målgrupper, er det vigtigt at de lytter til hvad vi unge siger, og vigtigst af alt at de lytter godt efter, for det gælder om at finde den helt rigtige balance.

På de unge svar lød det som om at virksomheder har størst muligheder for at få deres opmærksomhed på instagram hvor det derimod for de voksne nok skulle foregå på facebook.

De unge havde det fint med at der dukkede annoncer op, bare det ikke blev for meget, men de var også glade for at finde inspiration hos kendte influencers, så at lave et samarbejde med dem som firma kunne måske være en ide hvis man gern vil nå ud til de unge mennesker, og få deres opmærksomhed.