I uge 46 har vi to YouTubere i praktik. Sally og Thea. De har over 20k abbonenter på kanalen og i denne uge er de hos SoYou — SoMe for at lære, hvordan man arbejder professionelt med de sociale medier. Vi har udfordret dem med temaet "De sociale medier ifølge den næste generation" og hver dag i denne uge vil de komme med deres vinkler på de forskellige kanaler og hvordan virksomheder kan ramme denne højtflyvende og meget online generation.

Os unge mennesker tænker ikke lige umiddelbart over, at annoncer gerne vil have opmærksomhed fra os. Vi klikker eller swiper bare op, hvis der er noget der fanger vores øjne. Så hvordan kan man som virksomhed fange vores interesse? Og hvordan er det lige man finder ud af, hvad vi er interesseret i? Nu er det jo sådan at, hvis man vil have fat i vores generation ville det være fornuftigt og optimalt at starte en ny trend, eller hoppe med på en super populær trend. 

Men hvordan starter man lige en trend? Det kan være virkelig svært at vide, hvis man ikke har tænkt over hvad man vil annoncere med sin virksomhed. Hvis du vil være trendsætter handler det om at være den første til at købe noget, og sælge det videre ved, at forklare hvad der gør lige netop det produkt til noget særligt, og hvorfor vi unge skal have det.

Så hvis du skal være den nye trendsætter gælder det om at være first mover, og komme de andre i forkøbet. 

Hvilke trends er populærer lige nu?

Ifølge os er de 3 mest populære trends b.la. det sociale medie Tiktok, som er mega populær blandt os 150.000 unge mennesker, som bruger appen i danmark. Eller pastelfarvet tema på instagram for at tiltrække flere unge piger til kanalen, nu hvor at det er rigtig meget på mode. Og den mere skjulte trend med at være sig selv på de sociale medier. 

Tiktok

Tiktok er en app som er mega populært blandt unge mennesker fra alderen 10-17 år. 

På tiktok ligger man videoer op hvor man for eksempel mimer eller danser til en sang, men også videoer hvor man f.eks. siger noget sjovt. Mange af videoerne får flere millioner likes.

Der er lige nu omkring 500 millioner oprettede brugere på Tiktok, det er jo helt crazy.

“For you page”. Det er der man bliver opdaget. Hvis du gerne vil på “for you page” skal du for det første være kreativ, og måske tænke på, hvad vi unge kan relatere til. Og så er det super vigtigt at bruge de rigtige hashtags.  

Pastelfarver 

Pastelfarver er en af de trends der peaker totalt meget lige her for tiden.

Trenden kører rigtigt meget på Pinterest men især på Instagram og er især populær hos unge piger som os selv, selvom mange voksne faktisk også har taget trenden til sig. 

Trenden går egentlig ud på at ens feed på fx instagram skal indeholde en masse pastelfarver, en man er først rigtigt med på trenden når der er mere end 1 billede, for det skal nemlig have det helt rigtige visuelle udtryk.

Vær dig selv

Trenden om at være sig selv på sociale medier, bliver større og større for hver dag der går. 

Trenden går egentlig bare ud på at smide facaden. Smide alt det perfekte væk fra profilerne. Det handler i bund og grund om at være sig selv, og ligesom vise sine ‘true colors’.

Så hvis du og din virksomhed vil være større, er det en god ide at indføre trends, eller gå mere i dybden med hvordan man fanger vores interesse på de sociale medier.