Vi kommer ikke uden om, at Covid19 hærger verden i disse dage. Mange af os kan se vores omsætning falde DRASTISK! Det er noget værre bæ rent sagt, men det er sådan det nu en gang er.
Men Covid19 kan også være et tidspunkt hvor vi får vendt snuden indad og ser virksomheden efter i krogene, ryddet op i interne ting og hvad der ellers ligger af negligeret fra en travl dagligdag.
Covid19 har også gjort, at ens brandkendskab kan vækst lidt mere end i den normalle hver dag. "Hvordan?" sidder du sikkert og tænker. Det kommer jeg tilbage til lidt længere nede. "Skal vi udnytte hele situationen og få det til at handle om os?" tænker du måske også, og ja... Gu' pokker skal det da OGSÅ handle om jer. Bare fordi vi er i en lidt (meget) speciel tid hvor de fleste holder igen med indkøb etc., så betyder det ikke at du ikke skal gøre opmærksom på dig selv.
Det er nu vi har tid til at surfe på nettet. Det er nu vi i højere grad sidder og scroller de sociale medier igennem, følgere nye mennesker og brands vi synes er fede og ser fede ud, og det er nu vi sidder og læser blogs, artikler og andre godter fra vores favoritbrands.
Spørgsmål er: Gør du noget for din branding og markedsføring i disse tider?
Der er mange måder at markedsføre sig på. Det behøves ikke være at du kører den helt store kampagne med salg af kontorstole og borde, spredt ud på TV, busser, aviser og de sociale medier m.v. Nej, faktisk er der et par måder du kan markedsføre dit brand på, billigt(!) herunder Covid19:
Sociale medier - betalt
At markedsføre sig på de sociale medier er efterhånden en velkendt måde at få opmærksomhed på. Det er især den betalte del som virksomheder gør stor brug af, for at skaffe leads her og nu.
Prisen på ads er lige nu rigtig billig! Og hvis jeg husker ret er det 30% billigere end normalt. Derfor er det også oplagt at poste lidt penge i sin annoncering på de sociale medier. Man skal dog stadig have noget godt content. Husk altid at have et mål for dine annoncer, så som klik til landingpage, reach eller salg online.
Vi har nogle ting du ALTID kan bruge i dine annoncer:
- Tilmelding til nyhedsbrev
- Download e-bog
- Følg på de sociale medier
- Ny blogpost på din hjemmeside
Sociale medier - organisk
Den organiske del af de sociale medier, altså der hvor du bare poster på din væg er med til at pleje den langsigtede relation og bygge og forbinde med nye relationer.
Denne del af de sociale medier kræver kun tid, og for at du får det bedste udbytte ud af det, så hav en strategi og mål for, hvad det er du gerne vil opnå.
Vi har skrevet lidt om 4 konkrete mål du kan sætte for din organiske tilstedeværelse på de sociale medier.
Der kan laves rigtig meget forskellige content til din organiske indsats på de sociale medier. Det kommer selvfølgelig an på hvilken virksomhed du er, og om du er B2B eller B2C.
Generelt er disse ting rigtig gode at få ind, uanset hvem du er:
- Tips og tricks — er du makeup guru så kan det være hvordan du ligger den perfekte øjenskygge, er du virksomhedsstrateg kan det være 5 råd til en bedre strategi
- Omdan blogposts — Man kan ALTID dele sine blogposts, men man kan også bryde dem ned i bidder og lave lækre visuals til dem
- Behind the scenes — Hvad sker der i din virksomhed lige nu? Er du i gang med at pakke makeuppen i pakker så de kan blive sendt til deres nye ejermand? Eller er du i gang med en strategi for din nye kunde?
Din markedsføring er ligeså vigtig under Corona virusen
Selvom vi er i en tid hvor der bliver skåret på omkostninger og mange må afskedige medarbejder, så kan det have fordele at være synlig. Og som nævnt, så behøves det ikke koste flere tusinde kroner at gøre sig bemærket. Det det kræver derimod, er tid og idéer. Idéer til content og hvad man kan lave for at skabe værdi for sit publikum.