De sociale medier er blevet en naturlig del af brandets touchpoints. ⚡️ De fleste virksomheder er at finde på Facebook, nogle er på LinkedIn og andre på Instagram og YouTube. I dette blogindlæg vil vi forsøge, at tage dig igennem en social media strategi så du kan få struktur og give dig viden om, hvorfor du er på den ene kanal frem for den anden.

Vi oplever at rigtig rigtig mange virksomhed så gerne vil være på de sociale medier, skabe det salg som alle taler om, men ved ikke hvor de skal starte. Det et stort virvar… Er det bare at poste lidt om at vi var til møde med Henning i dag? 🤔 Eller skal vi skrive en blog som vi deler? Skal vi vise at vi har fået investering? Hvor tit skal vi poste? Hvem skal poste? Hvor skal vi skaffe indhold fra? Vi kan jo ikke tage billeder… 😔

Ja, det er et content chaos for mange og en smule uoverskueligt og en god portion ustrukturerede. Nogle kommer også godt i gang, men kører død inden for den første måned fordi ‘hvad skal man skrive om’ og som du nok ved; blev Rom ikke bygget på en dag… Det største problem er bare at der er mange der ikke har lagt en klar social media strategi inden de gik i gang.

Hvorfor er du på lige dén SoMe kanal?

Du har sikkert en LinkedIn tilknyttet virksomheden. Du har måske også Facebook og Instagram, men spørg lige dig selv “hvorfor?”. Det er ikke fordi det er forkert, bare spørg dig selv hvorfor du skulle være på netop de kanaler.

Der er jo rigtig mange SoMe kanaler og mange virksomheder tænker at de bare skal da på LinkedIn for der har Lars fra WeCompany succes, så får jeg det nok også. STOP STOP STOP ✋. Bare fordi Lars har succes og det passer til hans virksomhed, så er det altså ikke sikkert det gør til din. Det er 1.000.000 gange vigtigere at være relevant og vi ved du ved det!

Så hvor skal vi starte og hvordan finder vi ud af hvad for nogle kanaler vi skal være på?

En social media strategi hjælper os først og fremmest med at kortlægge hvordan vi kommer fra a til b, og hvad vi skal gøre for at nå dertil, hvor skal vi være og hvad er vores mål på de forskellige kanaler? 🎯

Step 1: Sæt dine mål

Det handler det om at være SMART. En konkret målsætning skal nemlig være SMART:

Specific: Dine mål skal være specifikke tal (eksempelvis at du vil øge salget med 10%)

Measurable: Du skal konkret kunne spore og måle dine mål

Attainable: Dine mål skal være opnåelige

Realistic: Vær ærlig overfor dig selv i forhold til, hvad du og dit team realistisk er i stand til. (Der er forskel på vision og mål så sæt et realistisk mål)

Time-bound: Du skal have en konkret tidshorisont for dine mål (hvornår skal det være indfriet)

Pssst… Du kan læse mere om SMART modellen her 🤓

Så lav nogle klare mål; Er dit mål at få flere følgere? Hvor mange? At få folk til at engagere sig i dit indhold? At få høstet sign-ups eller øge trafikken til dit website? Du ved bedst selv, så sæt dine KPI’er og tag dine resultater op til evaluering løbende, når først du har sparket din strategi i gang.

Step 2: Lær alt hvad du kan om din målgruppe

Inden du går i krig med at eksekverer på noget, så husk lige at vide hvem du taler til.

Men overordnet kan du:

Kigge på den data du har tilgængelige på de sociale medier og Google analytics. 📈 Det giver dig klare indikationer på hvem de er, deres interesser, og du kan se hvor mange der kommer fra de enkelte platforme til hjemmesiden og tracke deres adfærd ud fra det.

Lave spørgeskema til nuværende kunder - på den måde finder ud af hvordan de opfatter dit brand nu, om de følger dig på kanalerne, hvad de syntes du gør godt, mindre godt osv.

Interviewe dit segment - Lær dem at kende. Hvad er deres interesser? Stil evt. nogle hypoteser op for at gøre det lettere for dig selv at udforme en interviewguide.

Lav en persona - sæt ansigt på din målgruppe. 👥

Hos SoYou — SoMe har vi en klar social media strategi om hvad vores 3 kanaler bliver brugt til og hvem de hver især henvender sig til 😎

Vores Instagram eksempelvis henvender sig til andre kreative i branchen og B2C virksomheder. Vi bruger også vores stories aktivt på Instagram (stories er de små historier der kun vises i 24 timer). Og her bliver de et godt mix af nyheder i branchen, promovering af vores blog og hverdagen på kontoret. På vores Facebook er det fokus på viden, lidt behind the scenes, hvor imod LinkedIn er netværks- men også vidensbaseret.

Vi deler vores blogindlæg, viden generelt, case stories og hvad vi har fået ud af eksempelvis et workshop. Vi deler aldrig helt præcis det sammen indhold på nogle af kanalerne for det er vidt forskellige målgrupper vi har til hver kanal. Og selvom det er forskellige segmenter til hver kanal, så skal det altid stemme over med vores position, værdier og identitet.

Step 3: Find din tone-of-voice

Brandidentiteten på de sociale medier må ikke negligeres! Og en af de stærkeste kræfter her er brandets personlighed og Tone of Voice. Den bør blive kommunikeret og skinne igennem uanset platform. Prøv at skriv i din social media strategi hvilke 3 ord der repræsenterer dit brands tone of voice.

Det er en god idé at træne de medarbejdere der skal sidde med content, i brandets personlighed og tone of voice. Skriv gerne ned hvem det er der sidder med ansvar og opgaver til dine sociale medier.

Step 4: Spørgsmål, feedback, kommentarer og trolls

Det sker desværre at der er negative kommentarer eller feedback via dine sociale media, men spørgsmålet er hvordan du vil håndtere disse? Og hvordan vil du håndtere de positive? Gør nogle overvejelser om hvordan du vil besvare spørgsmål, håndterer feedback, kommentarer og ikke mindst trolls der synes det er fedt at ødelægge din gode vibe. ✌🏼

Så få lagt en plan for dine kanaler. Find ud af hvorfor du skal være på den enkelte og hav dine indsigter fra markedet med. Se på hvad dine konkurrenter gør og huske ikke at stjæle, men se om der er nogle ting som du kan tage med og mix det med dit eget.

Næste afsnit:

Stay tuned - Vi dykker dybere ned i social media strategi guiden og ser hvordan vi kan føre planen ud i livet 😉

Big Smiles
SoYou — SoMe

NB: Vil du have endnu mere inspiration og dykke endnu længere ned i detaljerne i din social media strategi kan du med fordel læse denne blogartikel fra vores fantastiske amerikanske kollegaer fra Sprout:
https://sproutsocial.com/insights/social-media-marketing-strategy/