At måle på, hvordan ens brand awareness egentlig går på de sociale medier kan være en svær en. Jeg har selv siddet og bøvlet med, at finde en måde at udregne dens ROI (Return Of Investment). For hvad er likes, engagement og følgere på de forskellige kanaler, egentlig værd for din virksomhed?

At vise ROI’en på de sociale medier er uden tvivl, for de fleste virksomheder, en lettere kompliceret opgave. Ofte er det dig som ejer, marketings- eller kommunikationsansvarlig der sidder med opgaven, og du skal også sørge for, at alle de andre ting spiller. Dem som du i så mange år har arbejdet med og hvor ROI rimer på det hele. Men når vi bruger de sociale platforme til at opnå forretningsmål, der ikke er direkte forbundet med omsætning — som brand awareness eller kendskabsgrad, så kan det godt være lidt sværere.

Hvad er social media ROI

ROI er som bekendt “return on investment” og det er altså noget, der kan få chefen til at sige "YAY" eller "NAY", afhængig af hvor god den er 😃 Men, for hvad det betyder for virksomhedens social media strategi, kommer an på hvilke mål du har med det (brand awareness, leads, kundetilfredshed etc.). Men for at gøre det kort og generelt, så er social media ROI summen af alle SoMe aktiviteter, der skaber værdi, efter al tiden, pengene og ressourcerne du har smidt i det, er trukket fra og du kan se hvad der er tilbage?

Sådan udregner du ROI

Der er mange måder at måle ROI på og ikke bare én definition af det, men lad os se på én af måderne:

For at give et let eksempel som at måle ROI på omsætningen så ville en formel se sådan her ud:
profit / investering (timer brugt, ad budget, etc.) x 100 = social media ROI (i procenter)

Så hvis du tjener 1.000 kroner i omsætning fra de sociale medier på 500 kroners investering, vil profitten hedde 500 kroner (HUSK: profit = omsætning - investering). Dem tager vi over i formlen og den vil så se sådan ud: 500 kroner profit / 500 kroner investering x 100 = 100% Return Of Investment.

Vi har ofte møder med virksomheder der kun tænker kroner og øre ift. ROI, men værdi bør ikke altid blive målt i kroner og øre.

The power of brand awareness

Og netop brand awareness er virkelig noget der kan skabe positive resultater for en virksomhed, hvis man altså har styr på brandingen. Og ja, det er helt essentielt med brand awareness, for hvis folk ikke kender til dig, så kan de heller ikke købe fra dig. Men som sagt, så kan det jo ikke måles direkte i kroner og øre, så derfor er det virkelig vigtigt at vide, hvordan de sociale medier har indflydelse på ROI'en.

Når det kommer til et brand, er der 2 hovedområder man bør fokusere på:

  • Awareness: Øge det antal mennesker der kender til brandet
  • Opfattelse: Ændre hvordan mennesker tænker og føler omkring brandet

Disse to kræver forskellige strategier, og er målt på 2 forskellige måder, men i denne blog handler det om brand awareness. Nedenfor er der 3 måder, hvorpå du kan måle dens impact, afhængig af dine sociale mediers modenhed:

  1. Begynder: Få brand awareness gennem social engagement
  2. Øvet: Øge social share for at få en konkurrencefordel
  3. Advanceret: Forbedre brandgenkendelsen gennem social ads

Begynder: Få brand awareness gennem social engagement

Der er mange marketingsfolk der bruger engagement metrics, så som følgere, likes, kommentarer og delinger, i stedet for at demonstrere hvordan de sociale medier rent faktisk har indflydelse på deres forretningsmål.

De her metrics er de sociale mediers valuta, og de repræsenterer hvor godt dit brands budskab resonerer og spreder sig. Så derfor, kære venner… hvis jeres primære målsætninger, på de sociale medier er, at booste brand awareness så er følgende de metrics der kan vise om du har succes eller ej.

1. Sæt en benchmarking

Vi vil gerne have øget vores brand awareness gennem de sociale medier, men først har vi brug for at vide, hvor vi er nu så vi kan se om vi flytter os. Så vælg en tidsperiode (som regel ugentlig eller månedlig) og brug værktøjer som de forskellige platformes “insights” eller social management software for at samle følgende metrics:

Reach: Hvor mange så din posts

Følgere: Hvor mange nye følgere eller likes har du fået

Likes: Hvor mange likes har dine posts fået

Kommentarer: Hvor mange kommentarer fik dine posts

Delinger: Hvor mange gange blev dit content delt

Det er vigtigt at måle hvordan de her data ændrer sig over flere uger og måneder. Så kan du se det gennemsnitlige med det formål at etablere dine benchmarks.

2. Søsæt din strategi

Når du har fået defineret dine benchmarks, så er det tid til at implementere den social media strategi som du har fastsat, for at få gang i resultaterne, gøre folk opmærksomme og vise engagement i dit brand. Uanset om det er en konkurrence, videoer, tips og råd eller noget helt andet, så det er vigtigt at starte med noget som du kan teste og måle op imod dine benchmarks.

3. Mål dine resultater

Det er tid til at finde ud af om du har fået noget brand awareness. Find antallet af likes, kommentarer og delinger over den samme tidsperiode, du valgte, da du skulle lave dine benchmarks. Gør det samme på din reach pr. post og antal nye følgere du har fået. Mål disse data op mod dine benchmarks og, hvis alt er gået godt, så er du i stand til at vise, at din social media strategi virker. Endelig, at den skaber awareness om brandet og at folk viser større engagement på de sociale medier.

Øvet: Øge social share of voice for at få en konkurrencefordel

Din social share of voice (SSoV) er et mål for det marked, dit brand ejer, sammenlignet med dine konkurrenter på de sociale medier. Det kan bruges til at måde dit brands synlighed og hvor meget du dominerer samtalen i din branche. Det kan hjælpe dig med at vise to vigtige ting:

1. At alle dine konkurrenter også investerer i de sociale medier
2. At du gør det bedre end de gør

Sådan måler du det

1. Beregn omtalen af dit brand
Saml alt omtale dit brand har fået, over en specifik tidsperiode, på tværs af alle dine sociale kanaler. Og lad være med kun at tage den direkte omtale med, så som @soyousomedk. Tæl også de indirekte og mulige stavefejl af dit navn med. F.eks. så ville vi måle @soyousomedk, men vi tracker også “soyousome”, “sousome”, “soyou” osv.

2. Beregn antallet af branche omtale
Lig det antal omtale dit brand har fået, sammen med det dine konkurrenter har fået, for at få antallet af branche omtale i den specifikke tidsperiode.

3. Beregn din social share of voice
Divider det antal omtaler dit brand har fået, med det fulde antal branche omtale og gang det med 100 for at få din SSoV i procent.

Advanceret: Forbedre brandgenkendelsen gennem social ads

At gøre folk mere opmærksomme på dit brand er en rigtig god ting. Men at få dem til at huske dit brand på en positiv måde er det ALLERBEDSTE! Annoncering på de sociale medier giver os en masse måder at booste og måle brand genkendelsen.

En Facebook undersøgelse af stigning i brandkendskab kan hjælpe dig med, at forstå hvordan dine social ads har indflydelse på AD genkendelse, brand awareness og hvilke associationer der er til budskabet.

Ifølge Facebook gør disse metrics, at du kan få indblik i hvordan folk virkelig føler for dit brand: Kender de til dit brand? Kan de huske det? Vil de købe noget fra dig?

Sum it up

Det er sindssygt svært at måle hvad der kommer tilbage i kroner og øre. Derfor er mange virksomheder tilbageholdende med at afgive ressourcer der ikke giver et målbart afkast. Desværre er netop branding en af de discipliner - også på de sociale medier. Dog er der andre former for valuta man kan juble over, for hvis folk ikke kender til brandet, så er der heller ingen der køber det.

Som alting er det aldrig helt sort/hvidt, for med betalt social kan man lettere udregne ROI. Men man får muligvis ikke samme fanskare som ved organisk brand awareness.

Big Smiles,
SoYou — SoMe

Læs også vores andre spændende artikler som f.eks.:
Giv et godt førstehåndsindtryk på de sociale medier
Top 10 social media trends I 2019 – De bedste SoMe Tips